Späť

TEPLÚ SPRCHU? NIE! RADŠEJ STUDENÚ..

Počet zobrazení: 155

Medzi nami sa nájde veľa milovníkov horúcej sprchy. Veď kto nemá rád po tvrdej makačke dopriať si dlhú a horúcu sprchu. Jedine naši rodičia na konci zúčtovacieho obdobia :)

Netreba však zabúdať na blahodarné účinky studenej sprchy. Studená sprcha nie je tak finančne náročná ako teplá, čiže okrem peňaženky našich chlebodarcov sa poteší aj náš organizmus. Existuje veľa názorov na to, kedy studenú sprchu aplikovať. Niekto sprchu zakazuje po náročnom tréningu a v čase kedy má telo nízky obsah sacharidov v krvi. V ďalšom článku som sa dočítal, že sa studená sprcha odporúča na lačno, hneď po prebudení, práve kedy má telo nízku hladinu cukrov. Ja osobne s prikláňam k druhej možnosti a o mojich dôvodoch sa dočítaš nižšie :)

Imunita

Studná sprcha sa používa na otužovanie organizmu, to je jasné snáď každému. Samotné otužovanie stimuluje organizmus k zvýšenej produkcii bielych krviniek. Striedanie studenej a teplej vody počas sprchy v pravidelných 2 minútových intervaloch posilňuje imunitný systém.

Bdelosť

Studená voda, resp. voda s teplotou nižšou ako je telesná teplota, predstavuje pre organizmus stresovú udalosť, na ktorú reaguje vylučovaním hormónu norepiferín, aktiváciou nervovej sústavy, zrýchleným dýchaním, zvýšeným krvným tlakom a tepom. Preto sa studená sprcha odporúča ako najlepší budíček, ale aj ako prirodzený stimulant pred tréningom.

Metabolizmus 

Pri opätovnom ohriatí po studenej sprche, musí organizmus vydať energiu, teda spáluješ :) Spočiatku sa telo snaží vrátiť k svojej normálnej teplote trasením, no po adaptácii (asi 10 dní) sa zefektívni tvorba tepla v hnedom a bielom tukovom tkanive. Pri pravidelnom praktizovaní môže teda dôjsť aj k strate tukových zásob, obzvlášť po prebudení a nalačno, kedy je, už niekoľko krát spomínaná, hladina cukrov nízka a telo si energiu berie z tukových zásob.

Prekrvenie

Pri otužovaní sa zvyšuje prekrvenie v okrajových tkanivách, čo napomáha v procese zotavovania a omladzovania pokožky :)

Ako začať? Odporúča sa začať pri teplote vody okolo 15 - 20 °C. Nie každý si však môže teplotu vody odmerať, preto naša redakcia odporúča teplotu vody postupne znižovať až na žiadúcu teplotu. V tomto prípade nedochádza k nepríjemnému šoku :) Postupne by sme sa mali dopracovať až na teplotu 10 °C, no netreba sa báť ísť aj nižšie :)